Despre vinuri

Tot umbland  prin magazine pentru diverse cumparaturi m-am oprit si la cateva standuri de vin. Aceeasi lipsa de perspectiva a cramelor. Ma uit cu uimire la sticle de vin de 5-7 lei si am inceput normal ca un economist ce sunt sa fac socoteli: 24 % TVA, 30-40 % adaos supermarket, vreo 10 % transport si manipulare, vreo 5 % taxa de raft, costul sticlei, al dopului, etichetei contraeticheta si ramane bineinteles ceva ce ar trebui sa fie VIN.

Nu recomand la nimeni asa ceva dar cum comertul este liber, fiecare poate alege ce crede el ca ii convine.

Dar sa spunem astazi ceva despre cateva defecte comune ale vinului imbuteliat, oricum nu acela despre care am vorbit care nu poate fi in nici un caz vin, ci un lichid cu anumite asemanari .

Cu exceptia sticlei cu miros de dop, rareori mai gasim vinuri cu defecte serioase. Pot exista desigur cateva probleme pe care le-am putea intalni si din cauza carora ati putea fi indreptatit sa returnati vinul (cred ca o miscare de masa in acest scop ar fi o modalitate de a educa si producatorii).

Miros de dop: este cel mai intalnit, cauzat de un mucegai gasit in anumite dopuri naturale care pot contamina vinul. Vinul cu acest defect miroase a mucegai si nu are gust de struguri, insa nu se observa pana nu sta cateva minute in pahar.

Oxidat-expunerea prelungita la oxigen dauneaza vinului, care se transforma astfel in otet. Un vin se poate oxida cand nu este etans, cand este lasat prea mult timp in sticla dupa ce a fost deschis sau la imbuteliere nu s-au respectat tehnologiile stabilite.

Sulf-toate vinurile sunt imbuteliate cu sulf, care actioneaza ca un conservant. Totusi daca este prea mult, vinul va avea un miros astringent, de cauciuc. In cantitati mari chiar poate fi periculos, mai ales pentru astmatici.

Vinificare incorecta-vinul cu exces de aciditate, taninuri sau stejar, fara arome de strugure este rezultatul unei calitati scazute a vinificarii.

Poate intr-un articol viitor sa abordam si modalitatea amintita mai sus de EDUCARE si a producatorilor, care trebuie sa inteleaga ca noi consumatorii  nu mai credem toate povestile lor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *